אבחונים

אבחון דידקטי, אבחון פסיכו-דידקטי, שעות שילוב – מדריך להורה

א. אבחון דידקטי
הינו אבחון לימודי הנערך מחוץ למערכת ביה"ס ומטרתו לסייע לתלמיד באיתור הסיבות לקשייו בתחומי הלמידה וכן לבנות עבורו תכנית לימודים מותאמת. האבחון מספק גם לנבדק התאמות במבחנים, בהתאם לתקנות משרד החינוך, על מנת שיוכל למצות את יכולתו הלימודית על הצד הטוב ביותר האפשרי לו.
מטרת האבחון – למפות את: 1.מיומנויות הלמידה הבסיסיות: קריאה (פענוח והבנה, שטף ואוטומטיות בקריאה, דיוק ובקרה), כתיבה, הבעה בכתב ובעל פה, היכולת החשבונית, אנגלית. 2.המנגנונים: העומדים בבסיס הלמידה של מיומנויות אלה. 3. היכולות הקוגניטיביות של התלמיד: חשיבה ועיבוד מידע, זיכרון והתארגנות. 4.מרכיבים רגשיים-התנהגותיים וסימנים המעידים על קושי בתחום הקשב-ריכוז.

הביצוע: האבחון מתבצע על ידי מאבחן דידקטי מוסמך לרוב בשני מפגשים.
ההמלצות: בסיומו של תהליך האבחון, ההורים וצוות בית הספר, לפי מידת הזכאות, מקבלים המלצות לדרכי הוראה והיבחנות המותאמות לצרכי הילד.

ב. אבחון פסיכו-דידקטי
לא פעם, התלמיד המתקשה הן בביה"ס היסודי והן בתיכון, בשל ריבוי צרכיו או קשייו הלימודיים, זקוק וראוי להתאמות למידה רחבות יותר מאלו הניתנות, באמצעות האבחון הדידקטי. במקרה זה יורחב האבחון למסגרת בדיקה פסיכו-דידקטית.
מטרת האבחון: הכרת הפרופיל הלימודי-אינטלקטואלי וקוגניטיבי של התלמיד, יכולותיו השכליות לעומת תפקודו בפועל בביה"ס, יכולות שפתיות פוטנציאליות, אשר אינן באות לידי ביטוי בלמידה בבית הספר עד כה, ה"אישיות התלמידית" של הילד: דימוי עצמי, מוטיבציה וכוחות לא מנוצלים וכן מצבו הרגשי בשגרת הלמידה. באבחון מושם גם דגש על אפיון קשיי התלמיד במיומנויות קשב וריכוז.
הביצוע: האבחון מתבצע באורח משולב על ידי מאבחן דידקטי ופסיכולוג מוסמכים בשלושה מפגשים.
ההמלצות: בסיומו של תהליך האבחון, לפי מידת הזכאות, ההורים וצוות בית הספר מקבלים המלצות מורחבות לדרכי הוראה והיבחנות המותאמות לצרכי הילד וכן המלצות טיפוליות-רגשיות לפי הצורך.

ג. אבחון לצורך קבלת שעות שילוב לגילאי בית ספר יסודי
בכיתות היסוד, מומלצים תלמידים רבים בעלי קשיים לימודיים, ע"י צוות החינוך, לקבלת שעות פרטניות במסגרת סל השילוב הבית ספרי. לפי תקנות משרד החינוך, על מנת לזכות בעזרה זו הם זקוקים אז לאבחון פסיכולוגי ממוקד (ללא אבחון דידקטי).
מטרת האבחון : שירטוט יכולותיו הקוגניטיביות-אינטלקטואליות של הילד, פערים וגורמי מכשול בין הפוטנציאל לבין תפקודו בפועל וכן זיהוי מקורות כוח, צרכים וקשיים רגשיים המלווים את למידתו.
הביצוע: האבחון מתבצע על ידי פסיכולוג מוסמך במפגש אחד.
ההמלצות: בסיומו של תהליך האבחון, לפי מידת הזכאות, התלמיד יקבל המלצה לשעות פרטניות ולהוראה מתקנת ולעיתים להארכת זמן במבחנים. כן ניתנות המלצות רגשיות-טיפוליות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

*

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>