חיזוק מיומנויות חברתיות

קבוצה לחיזוק מיומנויות חברתיות
מהו סוג המטרות שמתאימות לתהליך של חיזוק מיומנויות חברתיות?
– מלבד לביחד.
– מדחיה לקבלה.
– מהימנעות להשתתפות בפעילויות חברתיות.
– מהתפרצויות בכי וכעס לוויסות רגשי.
– מביישנות לביטחון. מעודף בטחון ונוקשות לגמישות ופשרה.
– ממצב שהפסד במשחק זה סוף העולם ליכולת לנצח ולהפסיד ולהמשיך להנות מהמשחק.
– מתחושה שתסכול, כעס, עלבון או צורך בסיפוקים מיידים מנהלים אותנו – להשהייה, הרגעות ותגובה מותאמת.
– מהישאבות אינסופית למסכים – למינון המסכים לצד אינטראקציה חברתית.

קבוצה לחיזוק מיומנויות חברתיות – איך זה עובד?
קבוצת חברים קבועה, נפגשת פעם בשבוע. בהתחלת התהליך, הקבוצה מובנת עם פעילויות מונחות. וככל שמתבססת הרגשה של הכרות וביטחון, הפעילות הופכת להיות חופשית בדומה להפסקה. הפעילות מותאמת לאופי הילדים בקבוצה. למשל: משחקים חברתיים, המחזות תאטרליות, פלייבק, דרמה תרפיה, המצאת סיפורים, פעילות במוסיקה, תנועה, אומנות, משחקי קופסה, משחקי כדור. שיאה של הקבוצה לא פעם הוא בהמצאה של משחק ייחודי של הקבוצה, המכיל את רצונות כל חברי הקבוצה ומשקף את הקבלה ההדדית שלהם. זהו משחק מושקע שמכינה הקבוצה לטובת עצמה.  המשחק משקף את רצונותיהם של כולם, את יכולתם לעבוד בשיתוף פעולה, תוך קבלת השונה, הכלה הדדית, התחשבות, חשיבה גמישה ויצירתית ויכולת לחלוק.

ומה זה נותן בעצם?
במהלך הפעילות הילדים מגלים את הרגשות שמאחורי ההתנהגות שלהם. ומבינים שהרגש זה מה שמניע אדם לפעולה. עם הזמן הילדים מתקרבים יותר ויותר לשפה שהיא רגשית, לומדים לדבר על מה שהם רוצים ועל מה שמפריע להם, ופחות "מתנהגים" את מה שהם מרגישים. למשל פחות לחטוף ויותר לבקש. פחות להסתגר ויותר להעיז ולהתגבר על הפחד מדחיה. מתוך כך נבנית רגישות לאחר ומתפתחת גישה לרגשות רכים כמו אמפתיה, אהבה, סליחה וכד'. ענין זה רלוונטי מאוד גם לשליטה בכעסים. בנוסף יש פעילות דינמית חופשית, בדומה להפסקה בבית ספר. המאפשרת לדינימיקה קבוצתית להתפתח בין ילדי הקבוצה עצמה. הפעילות מזמנת חוויה שיש בה הנאה והצלחות לצד אתגרים, כמו במציאות בעצם. רק שבקבוצה, כל פעם שנתקעים, מחפשים כלים חדשים לפתרון קונפליקטים. לומדים כלים אסטרטגיים להתגברות על מכשולים, להתמודדות עם אי הסכמה ועם דחיה. בהקשר זה מתאפשר לילדים להמציא את הROLE החברתי שלהם. לכל אחד מאיתנו יש תפקידים מופנמים, שאנחנו לוקחים על עצמנו. במובן זה אף אחד לא עושה ממני שעיר לעזאזאל, או מלכה – רק אני. בזמנים של מחלוקת מתאפשר לעצור, לבדוק כל פעם "מה קורה לי עכשיו". לפתוח עם חברי הקבוצה מה שמרגישים בכאן ובעכשיו. לבדוק פרדיגמות חשיבה כמו "תמיד עושים לי…", או "אף פעם אני לא..", או "אף אחד לא רוצה אותי.." וכיו"ב – האם הן נכונות? האם מעוותות את המציאות ובעצם תוקעות לשווא? הילדים מבינים בעצם שמחשבה יוצרת מציאות, ומתנסים בפרדיגמות חשיבה חלופיות. ומעל הכל החוויה המיוחדת בקבוצה היא של פתרונות חדשים לאתגרים מוכרים. נלמדות טכניקות חדשות להתנהלות בנושאים שונים כגון משא ומתן, שיח מברר. ניתן דגש לוויסות רגשי, ליכולת לנצח ולהפסיד ולהעצמה.

גילאים מגוונים: בכל גיל אופן הטיפול שונה, ומותאם לאתגרים הרלוונטיים.

 ♥ בקבוצת הגן  מודגשים נושאים כגון היכולת לחלוק מרחב עם עוד ילדים, מנוקשות לגמישות מחשבתית, וויסות רגשי, דחיית סיפוקים, פתרון קונפליקטים בדרכי נועם

♥ בקבוצת היסודי מודגשים נושאים כגון יכולת להפסיד בכבוד ולשאת תסכול, מרחב אישי ותגובה מותאמת בזמן אמת, הבנת סיטואציות חברתיות

בקבוצת הנוער מקודמים נושאים בניית זהות עצמית, דימוי עצמי, לקבל את עצמי ואחרים כמו שהם, מהתמכרות למסכים ללשחק ולהיות ביחד, ערך עצמי, יחסים בין אישיים

בקבוצת המבוגרים מקודמים נושאים כגון זוגיות, קריירה, היכולת להכניס אנשים לעולם שלי, למצוא את הכוחות והסגולות האישיים שלי

מה אנחנו רואים אצל בוגרי הקבוצות?

 ♥ הפחתת חרדה חברתית

♥ חיזוק הביטחון העצמי, ואת היכולת ליזום במרחב החברתי, להתגמש ולעמוד על שלי לפי הצורך

♥ מתפתחת הבנה טובה יותר של סיטואציות חברתיות

♥ משתפר הוויסות הרגשי ודחיית הסיפוקים

♥ מתבססות אסטרטגיות לפתרון קונפליקטים באופן שקול

♥ מתרחבת היכולת לקחת ולתת מקום, לחוות אמפתיה, סבלנות וסובלנות לאחר, דבר התורם שימור קשרים חברתיים משמעותיים.

♥ מתייעלות הגנות רגשיות מפני תוקפנות, דחיה ושעירות לעזאזל.

מיקום: מכון לב ארי, פרדסיה

אז איך מתחילים? מגיעים לפגישת הכרות. נדבר ונבנה תוכנית אישית שמתאימה לצרכים שלכם.

לתאום פגישת הכרות התקשרו: 09-8800400, או סמסו את המילה 'מיומנויות' + שם וגיל הפונה: ל 054-6696777 ונחזור אליכם.

שאלות ותשובות:

– הילד שלי לא מתחבר לדרמה ואומנות, האם זה עדיין יכול להתאים?

אנחנו מקפידות להקשיב לכל ילד וילד ולרצונות שלהם. הדרמה, האומנויות, המשחקים – מהווים אופציות. המנחות זורמות עם רצון וצרכי הקבוצות ונותנות מענה מותאם, לרצונות שעולים. כמו כן, ככל שהקבוצה וותיקה יותר, המפגש הופך פחות מובנה ויותר פתוח, כמו בהפסקה בבית ספר.

נאמר בשיחת הסיכום השנתית בקבוצות

א' (בן 5): "יש ילדים שכל הזמן כועסים, כי הם לא רוצים שיקחו להם את הדברים. אבל אני למדתי שאפשר לעשות הסכמים, לשמור על הדברים וגם להתחלק בהם, ואז גם יותר כיף לשחק עם חברים" .

ר' (בת 5.5): "בגלל שילדות היו רבות הרבה, לא רציתי להזמין אותן אלי הביתה. עכשיו אני עושה איתן שיח מברר, וככה פותרים ריבים. גם במשחקי משפחה, עושים סבב תורות, וכל אחת מקבלת את התפקיד שהיא רצתה" .

ג' (בן14): "פעם כל מה שענין אותי זה להיות מקום ראשון, הכל היה נראה לי תחרות, חשבתי שיש רק מקום אחד בפיסגה. היום אני מבין שאני מיוחד ושווה, בלי קשר להשגים ותחרות, ואני פשוט נהנה לבחור לעשות את מה שאני אוהב ונותן מקום גם לאחרים".

ש' (בת 8): תמיד הייתי ביישנית. היום אני מבינה שבעצם הייתי מאוד מרצה. האמת שפחדתי שלא יהיו לי חברים אם לא אעשה מה שהם רוצים. החברות הראו לי שחברות אמיתית נותנת מקום לקול שלי גם".

(בן 10) "פעם הכיתה היתה הסיוט הכי גדול של חיי, עשו עליי חרם, לא הזמינו אותי ליום מים ולטיול אופניים ביום כיפור. התמודדתי עם הכיתה שלי כשפתחתי את הדברים ולמדתי לעמוד על שלי. היום יש לי חברים ואני שמח!!"

 

לתאום פגישת הכרות התקשרו: 054-6696777, 09-8800400

מהן מיומנויות חברתיות?
מדובר בכישורים ויכולות המאפשרים התנהגות חברתית הולמת. התנהגות חברתית הולמת מתבטאת ביכולתו של האדם למלא אחר ציפיות החברה, לבנות קשרים חברתיים עם בני גילו, להסתגל לדרישות המציאות, מבחינת סף תסכול וויסות רגשי. היכולת להתחשב בזולת, ולקחת אחריות על המעשים האישיים. כמו גם להנות מיחסים בין אישיים, ולחוש רצוי, ראוי ומוערך.

מיומנויות חברתיות באות לידי ביטוי באופנים שונים: 

• נקיטת יוזמה ורצון להיות בחברת ילדים אחרים בני אותו גיל.
• יכולת לשתף פעולה בקבוצה. הצעת עזרה לאחרים וקבלת עזרה.
• היכולת לחלוק צעצועים וחפצים.
• ביצוע משימות לפי תור.
• היכולת למשא ומתן, כמו גם גמישות מחשבתית. איזון בין היכולת לעמוד על שלי ובין היכולת להתפשר.
• כישורי שיחה על מאפיינהם: היכולת להקשיב לחבר. היכולת להבין למה האחר מתכוון. דיבור תמציתי שמעביר מסר ברור ומדויק. פניה נעימה ומזמינה, המעוררת רושם חיובי.
• היכולת להביע עמדה ולקחת מקום.היכולת להכיל אחרים ולתת מקום.
• הבנה איך אחרים מרגישים, להבין שלאחר ישנם רגשות ולעמוד על טיבם כדי שניתן יהיה להתחשב בהם.
• הבעת רגשות חיוביים ושליליים, באופן מילולי ומותאם לסיטואציה.
• קבלת הכללים והחוקים של הקבוצה או של המשחק. חלק חשוב בקבלת החוקים והכללים הוא היכולת לשאת תסכול בעת הפסד או איפוק (במידה מסויימת) בעת ניצחון.
• יכולת לווסת בין הצרכים שלך לצרכים של האחר.
• האפשרות לאזור אומץ ולהתגבר על חרדה חברתית

*יש קבוצות שמיוחדות לטובת:
  • בעלי צרכים מיוחדים
  • בעלי לקויות תקשורת בתפקוד גבוה – אספרגר, S.C.D, לקות למידה לא מילולית (NVLD)

לתאום פגישת הכרות התקשרו או השאירו הודעת סמסו את המילה 'מיומנויות' + שם וגיל הפונה ונחזור אליכם: 054-6696777, 09-8800400

 

פוסטים אחרונים