טיפול בחרדה

חרדה היא בעצם מנגנון טבעי והישרדותי של הגוף שנועד להגן עליו מפני סכנה או איום, המנגנון מאפשר לנו להגיב במהירות באמצעות בריחה, קיפאון או התקפה. מנגנון זה היה יעיל יותר בתקופה בה חיינו בטבע והיינו צריכים להגן על עצמינו מפני טורפים וסכנות. כיום המצב קצת שונה וחרדה פוגעת באנשים רבים ומשבשת את חייהם.
כולנו חווים פחד או לחץ בשלב כזה או אחר של חיינו. יכול להיות שהם יחלפו כלעומת שבאו ויכול להיות שהם יישארו עמנו ולא ירפו. לעיתים קרובות הם עלולים להחריף ולגרום למחשבות לא רציונאליות, תחושות כישלון, דיכאון, אובדן מוטיבציה ופגיעה בביטחון העצמי.
הגורם לחרדה הוא מצב לחץ רגשי מתמשך. זה יכול להיות הכול, החל ממערכת יחסים בעייתית עם בן זוג, קרוב משפחה או מנהל בעבודה, מצב כלכלי קשה, לחץ בלימודים, טראומה גופנית או נפשית, התמודדות מאתגרת בענף ספורט או שינוי קיצוני בשגרת החיים.
הסימפטומים לחרדה מתחלקים לשניים, גופניים ונפשיים. הגופניים הם לרוב פעימות לב מואצות, סחרחורת, כאבי בטן, רעד, הזעה, בחילה, בלאק-אאוט וכו'. הנפשיים מתבטאים לרוב במחשבות שליליות וטורדניות, תחושת ניתוק או פחד בלתי הגיוני, קשיים בקשב וריכוז ותחושת איבוד שליטה.
חרדה יכולה להיות כללית, ויכולה להתמקד בנושא מסויים: חרדה חברתית, חרדת כישלון, חרדת ביצוע, חרדת נטישה, פחד מטיסות, פחד ממעליות, חרדת בחינות, פוביות שונות ממקומות או חיות ועוד.
חלק מהאנשים הסובלים מחרדה מפגינים התנהגות קפדנית במיוחד, זהירה, אשר יתרונותיה ניכרים במסגרת לימודית, כאשר הם נחשבים לתלמידים אחראיים שרושמים הכל באופן המדוייק ביותר, או במקום העבודה כאשר הם נחשבים לעובדים הדייקנים והאחראים של המקום. אלא שבכל מה שאינו קשור לעבודה ולימודים, חייהם של הסובלים מחרדה מתאפיינים באי-שקט נפשי.
תחושות אלו נוטות להתגבר עם הזמן ולהתפשט למרבית תחומי החיים. בלא טיפול מתאים עלולה להופיע התנהגות של הימנעות, שגורמת לאדם אט אט להתנתק מאירועים וממצבים שונים בחייו.
על מנת לעצור את כדור השלג, לפני שייצא משליטה, מומלץ לפנות לטיפול מתאים.

קיימים מספר טיפולים אפשריים לטיפול בהפרעות חרדה

טיפול קוגניטיבי התנהגותי- טיפול יעיל ביותר, ממוקד, קצר מועד- כלומר, הוא מוגבל בזמן. במהלך הטיפול לומד המטופל לזהות מה הן המחשבות שמטרידות אותו, והגורמים שמועררים אצלו פחד. באמצעות שיטות קוגניטיביות, הוא מפנים מחשבות אחרות תחתיהן, ומוצא דרכים לשנות מחשבות שמעוררת חרדה. הטיפול ממשיך ע"י תרגול בבית.
לטיפול זה שני חסרונות. ראשית, הוא דורש מהמטופל יכולת השקעה רבה, עבודה; אינטנסיבית עצמאית בין הפגישות ויכולת התמודדות עם הגורמים המעוררים את החרדה. שנית, הוא אינו מתייחס לעולם הרגשי של המטופל. חרדה שמקורה רגשי, עמוק יותר, עלולה שלא להגיב לטיפול זה. טיפול זה מתאים מאוד לנושא של חרדת בחינות, פוביות, חרדת הצלחה וכישלון וכיו"ב.
טיפול פסיכואנליטי– טיפול בשיחות, אשר אינו מוגבל בזמן וגם אינו מתמקד רק בבעיה עצמה, אלא במכלול חייו, רגשותיו, חוויותיו של האדם. הוא מסייע במיוחד כאשר המתח והלחץ קשורים לעניין רגשי – התמודדות מאתגרת, שהייה בסביבה תחרותית, לקיחת חלק בענף ספורט מעורר סטרס, בעיות בעבודה או בקשר המשפחתי והזוגי. בטיפול המטפל והמטופל ממפים לאט לאט את הגורמים לחרדה וללחץ. מתבהרים רבדים שונים של רגשות כלפי הסביבה, התפקידים של המטופל, ההוה והעתיד. מתוך הטיפול גדלים כוחות הנפש של המטופל להתמודד עם אתגרים שונים, לבחור ולעצב דרכים חדשות להתמודדות עם מה שפעם היה נראה מפחיד ומעורר חרדה. בטיפול זה, מתהווה לאורך הזמן תחושת בטחון בין המטפל למטופל, אשר תורמת לתחושת הביטחון של האדם בעצמו ובעולם.

EMDR – היא שיטת פסיכותרפיה שמטרתה לטפל בסימפטומים וסבל הנובעים מחשיפה לאירועי חיים שליליים, או גורמי מצוקה, הן מהמדרג הגבוה ביותר, כגון מחלה, אונס והלם קרב, והן מהמדרג הגבוה פחות, כגון חרם, השפלה וכישלון, או אפילו לידת אחים קטנים. הטיפול ב-EMDR מביא להשלמת העיבוד של זיכרונות מציקים אלו, ולצימצום השפעת הזכרון השלילי. מתוך התהליך מתאפשר למטופלים לפתח מנגנוני התמודדות אדפטיביים יותר. EMDR משלבת אלמנטים של מרכיבים רגשיים מטיפולים בגישות פסיכודינמיות, התנהגותיות, קוגניטיביות, אינטרסובייקטיביות ופיזיולוגיות. אחד המרכיבים המרכזיים שמבחין EMDR משיטות טיפול אחרות הוא האלמנט הייחודי של גירוי בילטרלי (של שתי המיספרות המוח) באמצעות גירוי חושי הפועל על שני צדי הגוף לסירוגין. בשנת 2013 הוכרה שיטת הטיפול EMDR על ידי ארגון הבריאות העולמי כטיפול Evidence based המומלץ לפוסט-טראומה בקרב מבוגרים, מתבגרים וילדים. קודם לכן הוכרה על ידי ארגונים אחרים כשיטה בעלת אחוזי הצלחה מאוד גבוהים וכמבוססת ראיות- ב-1998 על ידי ה-APA, וב-2004 על ידי האגודה האמריקנית לפסיכיאטריה. שיטה זו יכולה להתאים גם במקרים של חרדת בחינות, ובמקרים של חרדה מוכללת – כלומר חרדה מהרבה דברים, חרדתיות כללית.

מיינדפולנס – שיטה שעקרונותיה שאובים מעולם המדיטציה. פיתוח מיינדפולנס עוזר להתגבר על דפוסים קוגניטיביים והתנהגותיים אוטומטיים המובילים למתח, דאגה ושחיקה. אימון במדיטצית מיינדפולנס יוצר תחושה של רוגע, מחדד את היכולת להתבונן בתהליכים נפשיים, לזהות גורמים לתגובות אוטומטיות, ומאפשר גמישות רבה יותר בדרכי התגובה לאירועי חיים. שילוב מיינדפולנס בחיים תורם לירידה במדדים של מתח, שחיקה וחרדה ומניעת דיכאון . מיינדפולנס תורם לביסוס אמפתיה ומלה לעצמי ולזולת, יצירתיות, מודעות עצמית ואושר.

לתאום פגישה סמסו ל 0546696777

*מכון לב ארי מוכר ע"י משרד הביטחון – הטיפול מסובסד לזכאים, ניתן לקבל החזרים מחברות הביטוח ועוד

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *