AD/HD היא הפרעת קשב נוירולוגית מולדת או נרכשת, שנמצאת אצל 5-10% מכלל האוכלוסייה. כלומר, סיכוי גבוה שבכל כיתה יש לפחות 2 ילדים עם לקות דומה. לאנשים עם בעיית קשב עלול להיות קושי להתרכז בדבר אחד (אלא אם זה משהו ממש מרתק כמו משחק מחשב או סדרה אהובה בטלוויזיה), להקשיב ולפעמים גם לזכור. דעתם תהיה מוסחת בקלות. לחלקם קשה להתחיל ללמוד, להתרכז או שהם נוטים לאבד חפצים, ספרים ומחברות, מתקשים לתכנן ולעמוד בזמנים. לעיתים מתעורר קושי אצלהם להשלים מטלות. ברב המקרים הפרעת קשב מתלווה ללקות חברתית, זה מתבטא באתגר למצוא חברים או לחוש נאהב.
סמן ניקוד מ1 עד 10: כמה המשפט נכון לגביך? מ1 (כלל לא נכון לגבי) ועד 10 (נכון מאוד לגבי) בכל סעיף
1. מאתגר עבורי למצוא חברים או לשמור על חברויות
2. יש לי חברים, אבל בהרגשה שלי הם לא באמת קרובים אלי
3. קשה לי להאמין שאוהבים אותי, גם כשאומרים לי את זה
4. "מחסן הזיכרון" הוא לפעמים קצר, ואני שוכח דברים
5. קשה לי להקשיב לדברי המורים בכיתה
6. יש בי חוסר סבלנות ואני לא שולט בזה
7. כשאני צריך להתחיל ללמוד, אני חושב על דברים אחרים
8. קשה לי להתחיל את העבודה
9. קשה לי לסיים את העבודה
10. אני עושה דברים בלי לחשוב עליהם קודם (אימפולסיביות) והרבה פעמים מתחרט על מה שעשיתי
11. אני לא מאורגן
12. קשה לי להישמע להוראות
13. אני שוכח מה אני צריך לעשות (מוסח בקלות)
14. בבוקר קשה לי להתארגן בזמן לבית ספר
15. רעש ודיבורים של אחרים מפריעים לי להתרכז
16. אני מאבד דברים לעתים קרובות
17. כשאני מתחיל לקרוא מאמר בעיתון או ספר, אני לרב מתחיל מהאמצע ומדלג על הכותרת. רק אחרי שהתחלתי, אני פונה לראות מה כתוב בכותרת.
סכמו את מספר הנקודות שרשמתם.
אם הניקוד שלכם בין 1-40, כנראה שאתם לא חווים לקות כלשהי.
אם הניקוד שלכם בין 41 ל 100, יש צורך לבדוק מהם הסעיפים אליהם התייחסתם בניקוד גבוה, לעיתים ישנה לקות קלה, ובצידה מועקה ותחושה שאתם מעוכבים ומתקשים לממש את הפוטנציאל שלכם. לקות קלה יכולה להכביד על יכולתך לנוע בחברה בחופשיות רגשית.
אם הניקוד שלכם יצא בין 100 ל 170, נוכל להעריך שההתמודדות שלכם בתחומי הקשב / הריכוז והחברה מהווים עבורכם בעיה כואבת. לפעמים אולי אתם חשים שאתם מצליחים להסתיר את הבעיה. שלא בצדק אתם חשים בושה. לא בצדק, מכיוון שרבים כמותכם הם מנהיגים ומובילי דעה, רכזי תוכניות אקדמיות, ספורטאים מצליחים, אומנים ועוד. נכון שהפרעת קשב כרוכה במספר בעיות מיוחדות, אבל יש פתרונות. צריך לעבוד ולתרגל אבל אפשר להצליח יפה. חשוב לזכור – שגם בלקות זו יש הרבה יופי ויתרונות. הרבה מכם פיקחים מאד, וכאשר תלמדו לשלוט על קושי זה – תוכלו לעשות חיל ולהספיק המון דברים!
אם אתם או ילדכם מתמודדים עם לקות זו, נשמח לפגוש אתכם למספר פגישות הדרכה ובמקביל לשקול את האפשרות לפגוש את ילדכם, כל זאת כדי לגבש תכנית טיפול יעילה ומותאמת. הטיפול יכול להתאים למבוגרים ולילדים כאחד, והוא מותאם אישית לגיל ולצרכים האישיים. ניתן לפנות לייעוץ ממוקד כהורים – התכנית תכלול דרכים משוכללות להפנמת אהבת ההורה כלפי הילד, להעלאת המוטיבציה של הילד ולביסוס הדימוי והביטחון העצמי, שלו. תינתן התייחסות לדרכי הרגעה, פתרון בעיות, ולמידה מטעויות.
טיפול רגשי מאפשר לתת מקום להיבטים רגשיים שהינם חלק מהחוויה של התמודדות עם לקות. הטיפול מאפשר לשנות תפיסה עצמית. להעלות דימוי עצמי. להפריד בין ערך עצמי ובין הישגים לימודיים. טיפול פותח את מגוון הפרשנויות שאנו נותנים לארועים, ולעיתים קרובות מאפשר תיקון של פרשנויות מוטעות, למשל הכללות (תמיד.. / אף פעם.. / כולם..), של הנמכות, של נטיות לתגובה שבלונית שאינה בהכרח מתאימה לסיטואציה למשל נטיה להיעלב מכל דבר, גם מדברים שאינם מכוונים להעליב. טיפול מאפשר להחזיר את תחושת הכוחות והיוזמה ולצאת לחיים בתחושת ערך עצמי גבוה יותר.